Kiskulcsosiak „Határtalanul” barangolása Dél-Erdélyben

A Határtalanul Program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok
kialakítása, elmélyítése. Ennek keretében jutottunk el mi is Dél- Erdélybe, hogy
megismerkedjünk az ott élő magyarság életével, történelmével, kultúrájával. Élményeket
szerezve személyesen megtapasztaljuk, lássuk, halljuk azokat a dolgokat, melyeket a
tanórákon könyvekből, interneten megismertünk.

Méhkeréknél átlépve a határt, első állomásunk Nagyszalontára vezetett, az Arany János
Emlékmúzeumba, a költőre vonatkozó emlékek legjelentősebb gyűjtő- és megőrző helyére. A
Csonka toronynál megkoszorúztuk emlékművét, majd ellátogattunk szülőházához.
Városnézés következett Aradon. Mivel hatalmas eső keletkezett, a buszból csodálhattuk meg
a belvárost: a Kultúrpalotát, a Városházát, az Állami Színházat, a Minorita templomot. Az
aradi vértanúk Szabadság-szobrát, majd a 13 vértanú emlékművét megkoszorúztuk, verset
mondtunk, felolvasást tartottunk és elénekeltük a Himnuszt.
Csernakeresztúron a Nisztor család fogadott bennünket szívélyesen a panziójukban.
Megkóstolhattuk ízletes házi felvágottjaikat, a hecsedli lekvárjukat, a vinetát, zakuszkát.
Bepillantást kaphattunk a konyhájukba, segíthettünk a tálalásnál.
A házigazda a falumúzeumban megismertette velünk a bukovinai székelyek nehéz,
példaértékű életét.

Másnap ellátogattunk a csernakeresztúri elemi iskolába. Ajándékot vittünk a gyerekeknek,
beszélgettünk a tanítási rendszerükről.
Az iskolalátogatás után Vajdahunyad várához vezetett utunk, Erdély legimpozánsabb és
legszebben megmaradt gótikus várkastélyához, amely ma is lenyűgözi a látogatókat, köztük
bennünket is. A vár híres lakói között hallhattunk Szilágyi Erzsébetről, Hunyadi Jánosról,
Török Bálintról, Tinódi Lantos Sebestyénről, Thököly Imréről.
Utazásunk következő állomása Marosillyén a Veres-bástya volt. 1580-ban itt született Bethlen
Gábor erdélyi fejedelem. Emléke előtt tisztelegve helyeztük el emlékkoszorúnkat.
Látogatást tettünk Dévára és adományokat vittünk a Böjte Csaba által létrehozott Szent
Ferenc Alapítványnak.
„Magos Déva várához”, melyről megtudtuk, hogy kicsiny, jelentéktelen erőssége volt
Erdélynek, egy kellemes hegyi túrával jutottunk fel. Még az eső sem tántorított el bennünket.

A 3. napon reggeli után elbúcsúztunk kedves házigazdáinktól, majd Piskibe, Erdély egyik
legszebb, legápoltabb arborétumába látogattunk el.
Temesvárra érkezve városnéző séta keretében megtekinthettük az óváros legjelentősebb
látnivalóit: Dóm tér, Szentháromság-szobor, Korzó. Megnéztünk egy ortodox és római
katolikus templomot is.

Kirándulásunk során felejthetetlen élményekkel, nagyon sok tudással gazdagodhattunk.
Sokunknak nem lett volna lehetősége arra, hogy ide eljusson, ezért is tartozunk mindazoknak
köszönettel, akik segítettek ennek a tanulmányútnak a megvalósulásában!

a KÁIAMI Alapfokú Művészeti Iskola
Kiskulcsosi Általános Iskolai Tagintézményének

1. osztályos tanulói nevében Rimaszombati Máté, Nagy Éva és Horváthné Pandur Tünde