A Határtalanul! projekt Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek alapprogramba a Karcagi Kováts Mihály Általános Iskola idén tizenegyedik alkalommal kapcsolódott be. Június 10 és 15 között másodjára utaztunk ki Horvátországba húsz fő hetedikes tanulónkkal, három pedagógusunkkal és egy sofőrrel. A HAT-KP-1-2023/1-000430 sz. pályázat 3577600,-Ft-tal támogatta a kiutazás minden költségét. „Tengerre magyar” c. ötnapos kalandozásunkat végigfutotta a közös múlt kutatása, hisz a két ország évszázadokon keresztül egy király alatt egyesült. Az első napon meglátogattuk a horvátországi magyarság központját, Eszéket. Eszéken a Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központban kezdtük a helyi magyarsággal való ismerkedést. Az intézményben a kollégák mellett a helyi gyerekekkel is találkozunk, megismerkedtünk. Ezt követően a várba, a Dráva-partra és a belvárosba vezetett az útunk. Estére értük el a szálláshelyünket Fiumében. Az elkövetkezendő napokon színes programok során fedeztük fel a várost és a környéket. A második napot Fiumében töltöttük. A délelőtti rossz idő ellenére a tanulók tájékozódási feladatot teljesítettek Fiume óvárosában egy régi XIX. századi magyar nyelvű térkép segítségével – így saját maguk fedezték fel a történelmi belvárost (színház, óratorony, kormányzói – és Adria palota, római kapu, stb…). Az emlékezés szalagjait helyeztük el a Baross és Jókai emléktáblákon.  A harmadik napunkat a horvátok egyik híres zarándokhelyén, a terszati kolostorban kezdtük. Ide temetkeztek a környék korábbi birtokosai, a Frangepánok. A kolostor közelében található Terszat várát is felkerestük, innen nagyon szép kilátás nyílik a Fiumei-öbölre és a városra. Terszatról leereszkedve az óvárosba tértünk vissza. A Villag Giuseppe megtekintését követően a kormányzói palotába vezetett az utunk. A tárlatot megtekintve megelevenedett a város magyar és későbbi olasz múltja. A díszcsarnokban még mindig az eredeti padok találhatók meg a lecsiszolt címerpajzzsal és koronával – az angyalok épek. A tárlat első fele a magyar uralmat mutatja be a kormányzók portréjaival és egyéb tárgyi emlékekkel. Érdekes volt számomra, hogy több tanuló kedvenc helyszíneként jelölte meg a palotát és annak kiállítási anyagát az útinaplóban. Ezt követően az olaszok által épített bunkerben sétáltunk majd a vasútállomást látogattuk meg ahol Pfaff Ferenc emléktábláján hagytunk emlékszalagot. Az ebédet Abbáziában fogyasztottuk el, majd sétáltunk a korabeli villák között. A hangulatot a helybeli fürdőzéssel fokoztuk aminek az Ucska hegység mögül érkező hirtelen felhőszakadás vetett véget. Visszafelé megtekintettük a világ első torpedógyárának maradványait. A pénteki napon várakat kerestünk fel. Drivenik várát követően a Ledenice melletti Gradina romjait kerestük fel. Itt kisebb túrát kellett tegyünk a várhegyre való feljutás érdekében. A kilátás kárpótolta a csoportot. A programjainkat Krk városában zártuk. A program tervezésekor még úgy láttam, hogy a vár zárva van és nem látogatható de mikor odaértünk, örömmel tapasztaltam, hogy látogatható az erősség. A vár mellett különleges élményt nyújtottak a szűk sikátorok melyek a belvárost alkotják.

Különleges emlékként fog megmaradni az esti korzózások élménye a belvárosban.

Hazaúton Varasd várát és belvárosát néztük meg.

A tanulmányi úton emlékszalagot helyeztünk el a Baross emléktáblánál, Jókai emléktáblánál, a Pfaff emléktáblánál, a voloscai Andrássy emléktáblánál. Az út során gyakoroltuk a nem forint alapú vásárlást. Az árak euróra való átszámolása nem mindig ment könnyen.

A program során előkészítő – és zárófoglalkozástokat tartottunk ahol az előkészítő órán a Barangoló digitális tartalomtár Horvátországgal kapcsolatos anyagait felhasználtuk.

A legmaradandóbb élmények a tengerhez és a belvároshoz kötődnek. Minden este szívesen korzóztak a tanulók a város legfőbb ütőerének számító Korzón.

Köszönetünket nyilvánítjuk a lehetőségért a Miniszterelnökség Nemzetpolitikai Államtitkárságának.