"Erdélyen innen- Alföldön túl" Györffy István nyomában a györffys diákok - Határtalanul! kirándulás

A Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Györffy István Általános Iskolai Tagintézményének 7. a és 7.b osztályos tanulói három napos erdélyi tanulmányi kiránduláson ismerhették meg a külhoni magyarok életét, kultúráját, a várasfenesi Vasárnapi Iskola tanulóit és a Fekete-Körös völgyének természeti kincseit. Várasfenesen Vasárnapi Iskolás foglalkozásoknak ad otthont a Györffy István Táj- és Népismereti Otthon. Karcagról 2005 óta járnak tanárok a szórványban élő magyarok gyermekeihez. A Fekete-Körös völgyében lévő kis településeken alig van magyar iskola, így a karcagi pedagógusok órákat és érdekes programokat szerveznek a helybeli gyerekeknek. Tagintézményünk 40 hetedikes tanulója és 4 pedagógusa indulhatott 2015. május 13-án reggel 7 órakor Romániába a Határtalanul! program keretében. A lelkes csapat az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő 876.640 Forintos támogatásával valósíthatta meg a tanulmányi kirándulását.

Györffy István néprajzkutató nyomába eredve, úti célunk Várasfenes volt. Györffy István 1911-ben járt először a Fekete-Körös völgyében és fotóiból Várasfenesen nyílt kiállítás. Célunk volt még, hogy megismerjük Erdély magyarlakta területeinek lakóit, hagyományait. A tanulók megpróbálták azt is megérteni, hogy az ország és a nemzet határai miért nem esnek egybe. Mindeközben személyes kapcsolatokat építhettek ki Erdélyben élő magyar fiatalokkal.

Képek

A tagintézmény hetedikesei közül sokan még soha nem jártak külföldön. A három csodálatos nap keretében az első napon, Nagyváradon megtekinthettük a Püspöki Székesegyházban Szent László hermáját, majd a belvárosi séta alkalmával a Petőfi parkban egy Petőfi Sándor és egy József Attila által írt verset szavaltak el a gyerekek. Megtekintettük még a Holdas templomot a nagyváradi Szigligeti Ede Színházat és Györffy István itt végzett kutatásait elevenítettük fel a Körös-parton. Bánffyhunyadon, Kalotaszeg központjában a méretre legnagyobb református erődtemplomot tekintettük meg. Kalotaszentkirály felé haladva, a Magyarvalkó feletti dombon a Ferenc-rendi barátok által 1261-ben alapított templomot is meglátogattuk. Kalotaszentkirályon koszorúztunk az Ady emlékműnél, majd szálláshelyet kaptunk három panzióban. Nemcsak a panziók voltak csodálatosak, de a vendégszeretet is.
Kirándulásunk második napján a zuhogó eső ellenére Kolozsvár nevezetességeit látogattuk meg. Györffy István a Kolozsvárról Torda felé vezető táj szépségéről a Turistaság és Alpinizmus 1918-19. IX. évfolyam, 61. oldalán írt. Györffy Istvánhoz hasonlóan a táj szépségéről mi is fotókat, feljegyzéseket készítettünk. A Tordai-hasadék geológiai felépítését és keletkezését utazás közben meséltük el. A délután folyamán látogatást tettünk a Tordai sóbányában. Szállásunkra visszaérve kalotaszegi táncházon vehettünk részt és Székelyföld jellegzetes süteményének a kürtöskalácsnak receptje is bekerülhetett az útinaplóinkba.

A harmadik napon végre találkozhattunk a várasfenesi gyerekekkel, akik már nagyon vártak bennünket. Ajándékaink átadását követően Karcagot és iskolánkat mutatták be tanulóink. A Györffy István Népismereti Otthon kiállítását tekintettük meg majd ismerkedés, beszélgetés kezdődött. A Várasfenesen eltöltött fél nap feledhetetlen élményt nyújtott felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Györffy István tiszteletére pedig álljon itt a Várasfenesről írt gondolatsora:
„Van Bihar vármegyének egyik félreeső zugában Belényestől nyugatra oláhság közé beékelve egy érdekes magyarlakta vidék, mely úgy nyelvben, mint néprajzi sajátságokban nagyon sok ősi elemet őriz éppen ezen elzártsága miatt.”