Beszámolók

Feltűnően Kisföldek közt

Érdekes jelenség voltunk diákjainkkal a nyári szünet elején. 45 Erzsébet-táboros pólóba öltözött személy járt- kelt a város ezen részén.
2016 májusában kaptunk egy pályázati lehetőséget Napközi Erzsébet-tábor szervezésére. Felmértük az igényeket, összeállítottuk a komplex tábori programunkat, beszereztük az eszközöket és vártuk a július első hetét.

41 gyermek és 4 pedagógus töltötte együtt ezt az időszakot. A kiírás feltétele volt a pólók viselése, a napi négyszeri étkezés, valamint egy külső buszos kirándulás biztosítása. Programunk kialakításánál szem előtt tartottuk a sport, hagyományápolás, környezettudatosság, egészséges életmód beépülését, megjelenését. A táborozók megtanulhattak lovagolni, játékos ügyességi és sorversenyen mérték össze tudásukat.

Kézműveskedhettek, gyümölcssalátát készíthettek és gondozhatták környezetüket. Természetesen a tábor nem múlhatott el rókavadászat, számháború és fagyizás nélkül. A hetet kirándulás zárta, a Tisza-tavi Ökocentrumba. Nagyon szép időben, fantasztikus hajótúrán vehettünk részt, láthattuk a vizákat. A tábort kicsit fáradtan, de rengeteg új élménnyel gazdagodva zártuk.

Ezúton köszönöm meg a pályázati lehetőséget, valamint kollégáim és a gyerekek napról napra megújuló lelkesedését!

Mester Anikó

táborvezető

Gazdag programot zárt a Kováts-Tehetségpont

Víz-tükör címmel hirdetette meg az egész 2015-16-os tanévet átfogó projektjét a Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Kováts-Tehetségpontja.
A vízzel, mint az egyik őselemmel, az élet alapjával, életünkben, a természetben betöltött szerepével, a víz tisztaságának fontosságával foglalkoztunk, kitértünk a környezettudatosságra. A tükör a fénytani eszközt és átvitt értelemben, az önismeret alapját jelenti. Így fénytannal és önismerettel, személyiségfejlesztéssel is foglalkoztunk. Kapcsolódunk a 2015 A FÉNY ÉVE programsorozathoz. A víztükör képet alkot, így a program egyik csoportja digitálisan, és a képzőművészet eszközeivel alkotott képet.
A Biokémia kör munkájából az iskolai kert kialakítását emelem ki. Beneveztünk „A legszebb konyhakertek” mozgalomba. A Fizika körösök főként vízzel, fénnyel kapcsolatos kísérleteket végeztek, bemutatókat tartottak, vízminőség vizsgálaton jártak a Szentannai középiskola laboratóriumában. A Földrajz kör kiemelt témái a Kecskeri-tó, a Tisza, a Zagyva és a Duna voltak. A Digitális műhelyben egykori tanítványunk segített eligazodni a képkészítés rejtelmeiben.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Tehetségnap

A DÖK-nap délutánján tartotta a Kováts-Tehetségpont a hagyományos Tehetségnapot.
Bacsó Andrea tanárnő bemutatta a Víz-tükör projekthez készült rajzokat, megnyitotta a kiállítást. Könyvjutalmak átadása következett. A projektben végzett munkáért, az iskolai fizika és kémia versenyek helyezéseiért vehettek át oklevelet, jutalmat a legjobbak. Az első fellépő a gyönyörű hangú kiskulcsosi Márki Barbara volt. Őt követték a tehetséggondozó körök tagjai, akik az éves munkájukat mutatták be.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Szolnok, tanulmányi út

A Víz-tükör projekt résztvevői közül húszan utazhattunk Szolnokra. A Széchenyi Gimnázium Öveges laborjában kezdtünk. Itt fénnyel, vízzel kapcsolatos kísérleteket végeztünk, majd lesétáltunk a Zagyva folyó partjára, ahol a Földrajz körösök meséltek a Zagyváról és a Tiszáról. A két folyó torkolatánál meghallgattuk Petőfi Sándor: Tisza című versét, Czinege Tomi remek előadásában.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Digitális műhely iskolánk egykori tanítványával, Seres Bencével


A Víz-tükör projekt része volt a digitális műhely, melynek keretében ismerkedhettünk a fotózással, a digitális technikákkal. Tanulmányoztuk gépeinket, megtanultuk, hogyan tervezzük meg a képet. Bence kedvence a portrékészítés, annak a fortélyaiból is mutatott néhányat.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Kerékpártúra a Kecskeri-tóhoz

A Víz-tükör projekt részeként a Földrajz körösök a Karcag határában elterülő tájvédelmi területről, a Kecskeri-tóról tanultak. Az elméleti alapozást személyes tapasztalatszerzés követte. Június 11-én, szombaton reggel kerékpárral indultunk neki az útnak. Szakmai vezetőnk Varga Petra édesapja, Varga Szabolcs volt. Beszélt a tó kialakulásáról, arról, hogy mesterségesen hozták létre a rizstermesztés érdekében. Megtudtuk mi a feladata a természetvédelemnek, milyen állatok, növények jellemzők erre a tájra.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: A Karcagi Kutatóintézetben

A Víz-tükör projektesek a DATE Karcagi Kutató Intézetében jártak. Dr. Kovács Györgyi és munkatársai mutatták be a meteorológiai állomást és a lizimétert.
A meteorológiai állomásnak fontos szerepe van a növénytermesztésben, hisz a mért adatok alapján határozzák meg például az öntözést. Az automata mérőállomás 0,1 mm érzékenységű billenő-edényes csapadékmérővel rendelkezik. Három ponton mér hőmérsékletet (10 cm mélyen, talajszinten, 2m magasan a levegőben. Az adatokat 10 percenként gyűjti, minimumot, maximumot és átlagot ad meg. A harmadik fontos elem a besugárzásmérő, mely a napfényes órák megállapításhoz van. A légnyomásmérő is 10 percenként mér, az antennája rádiótelefonos rendszeren keresztül küldi az adatokat Budapestre, az Országos Meteorológiai Állomásra, ahol 24 órás elemzést készítenek. Ezeket az elemzéseket hasznosítja a kutató.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Vízminőség vizsgálata a Szentannai Középiskola laborjában

A Víz-tükör projekttel a karcagi Szentannai Sámuel középiskola laboratóriumában jártunk. Czinege Enikő tanárnő, laborvezető irányításával vízzel kapcsolatos méréseket végeztünk. Különféle helyekről származó vizek (csapvíz, kútvíz, árokvíz,…) ásványi anyagtartalmát, ph-értékét vizsgáltuk. Megállapítottuk, hogy a karcagi vízzel nincs gond, jó minőségű.

A teljes cikk (PDF formátumban)

Tehetségpályázat: Szilárd hulladék-feldolgozó

A Víz-tükör projekt résztvevői fél háromkor indultunk és kb. háromra oda is értünk a szilárd hulladék-feldolgozóhoz. Először a néni elmesélt pár dolgot a telepről pl.: hogy a beszállított hulladékból kézzel szétválogatják a lebomlókat. Ezután elindultunk a dombra és még azt elmondta, hogy a hulladékokat egy műanyaggal lefedett helyre teszik, hogy ne szennyezze a környezetet, ne folyjék le a talajba a káros anyag, ami tönkre tenné az ivóvizünket. Mikor felértünk a dombra, elég kellemetlen szag volt a levegőben, ami a metántól volt. A talajjal lefedett szemétből egy csövön vezetik ki a gázt, hogy ne gyulladjon be. A domb szélén láthattunk egy víztározót is, ez a csurgalék-tároló. A szemétből kifolyó lét ezekben a tárolókban párologtatják el.

A teljes cikk (PDF formátumban)

 

Tehetségpályázat: VÍZ-TÜKÖR projekt

Reflexiós levél

Szakmai tábor, Gyomaendrőd

A "VÍZ-TÜKÖR projekt" keretein belül tizenkilenc iskolatársammal, egy középiskolás mentorral és két nevelővel a Gyomaendrőd melletti Pájer-kempingben táboroztunk. Az üdülés célja az volt, hogy megismerjük a vizek, vízpartok élővilágát, növényzetét. A már magában is impozáns Körös partján fekvő fantasztikus kempingnél jobb helyszínt talán keresve se találhattunk volna erre a feladatra. Tulajdonképpen a közvetlen környezetünkben figyelhettük meg a Körös parti életközösségeket. Saját észleléseinket kiegészítették egy nagyon kedves biológia tanárnő által vezényelt növényvizsgálatok, mikroszkópos megfigyelések, és egy hosszabb túra a vidéken. Rengeteg élőlényt ismerhettünk meg tüzetesebben a táborban töltött idő alatt. Csak, hogy néhányat felsoroljak: fehérfűz, szomorúfűz, vadszőlő, nőszirom, tündérrózsa, farkasalma, feketenadálytő, kutyatej, különböző moszatok, zöld szemesostoros, és még sorolhatnám. A táborban töltött négy nap alatt összesen háromszor találkoztunk a tanárnővel. Az első alkalomkor (hétfőn) játékos, jó hangulatú feladatokkal hangolódtunk a Körös menti növények tanulmányozására. A második összejövetelen (kedden) már komolyabban foglalkoztunk a témával. Mikroszkóppal és egyéb műszerekkel vizsgáltuk meg a vízből vett mintákat. Az utolsó találkozásunkkor (szerdán) pedig egy kinek hosszabb, kinek rövidebb úton gyalogoltuk körbe az élőhelyet, és kutatómunkákat végeztünk. Úgy gondolom, hogy sok ismeretet szereztünk a "tanítások" alatt, és ha máshol nem, de biológia órákon még biztosan hasznát vehetjük majd a tanultaknak. Természetesen nem csak erről szólt ez a tábor. A tanulást különböző csapatépítő programok, és egy fantasztikusan megszervezett esti bátorságpróba is színesítette. Emellett szabad programot is kaptunk jócskán. Megmártóztunk a vízben, a kemping területén gyönyörűen kialakított strandröplabda és homokfoci pályákon számtalan izgalmas foci, illetve röpi meccset játszottunk, volt lehetőség pecázásra, és egy menő motorcsónakázáson is részt vettünk a Hármas-Körösön. Ha már Körös, akkor elmaradhatatlan a Szarvasi Arborétumban való gyaloglás, és a hajó túra a Katalin II.-n, a park naszádján. Mi sem felejtettük el ezt, és még egy élményt felírhattunk a már így is tömve lévő listánkra.

A teljes cikk (PDF formátumban)

 

Oldalak