Beszámolók

SZIM Anyukák Bábcsoportja

A Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Kiskulcsosi Általános Iskolai Tagintézményének Diákönkormányzata 2015. június 10-én az alsó tagozatos osztályoknak bábelőadást szervezett.

A SZIM Anyukák Bábcsoportja a Három kismalac és a farkasok című mesét adta elő. Szenzációs saját készítésű díszlettel, hangulatos zenével, színészi tehetséggel mutatták be bábjátékukat. A tanulóknak a megfigyelési szempontokra figyelve kellett figyelemmel kísérni az előadást, amit a műsor végén megbeszéltek. A helyes választ adók malackás könyvjelzőt kaptak jutalmul.

Gratulálunk és köszönjük a kellemes délutánt Tóth Anitának, Németh Ibolyának, Kapitány Andrásnénak, Ráczné Csontos Andreának, Pandur Máriának és Fitosné Máriának.

Veres Henrietta Katalin

Diákönkormányzatot segítő pedagógus

Köznevelés az iskolában

TÁMOP 3.1.4.B-13/1-2013-0001 számú "Köznevelés az iskolában" projekt Partnerség és hálózatosodás modul megvalósulása a KLIK Karcagi Tankerület KÁI és AMI Györffy István Általános Iskolai Tagintézményében:

Diákönkormányzati Nap

2015. június 15-én a Diákönkormányzati napon napos idő köszöntötte a Kiskulcsosi diákokat.

A reggel a Művészeti iskola Fények és hangok zenés előadásával kezdődött. Közreműködtek tagintézményünk növendékei és felkészítő pedagógusaik. Gratulálok a szép műsorhoz Kiss Réka, Kovács Máté, Tóth Olivér, Kovács Hanna, Bihari Bence, Seletye Mirjam, Varga László  tanulóknak és Dudás Enikő, Hidi János, Lór-Kerekes Ágnes és Soós Pálné tanároknak. Vastapssal jutalmazta a közönség az előadó művészeket.

Ezután kezdődött a 8 állomásból álló csapatjáték. Tetszett a diákoknak a Kincskereső, a zsákban futás, a kötélhúzás, a dühöngő, az ének iskolája, az akadálypálya és az activity játék.  Örömmel ugrándoztak az ugróiskolában, majd labdatekéztek és célbadobtak.

Alsó és felső tagozat vidáman, összefogva, jókat nevetve töltötte el együtt a délelőttöt. A végeredmény a következő lett:

I.hely   1.osztály , 4.osztály és 8. osztály

II. hely  2. osztály, 3. osztály és 6. osztály

III.hely  5. osztály és 7.osztály

Gratulálunk!

Köszönöm a Kiskulcsosi Tagintézmény pedagógusainak aktív munkáját!

Veres Henrietta Katalin
Dök segítő pedagógus

Összetartozunk: Karcag-Szepsi

Már csaknem egy éve készültünk arra, hogy elinduljunk felfedezni a Felvidék történelmét, nevezetességeit, szépséges tájait, állat- és növényvilágát, az itt élő magyarok életét, szokásait. Mindezt a Határtalanul pályázat segítségével tudtuk megvalósítani.

Több éve baráti kapcsolatot ápolunk a szepsi Magyar Tannyelvű Alapiskola és Gimnázium diákjaival és tanáraival. A pályázat kiírásakor ezért nem is volt kétséges, hogy osztályunkkal hozzájuk szeretnénk ellátogatni, folytatva a hagyományokat.

Június 4-én, a nemzeti összetartozás emléknapján indultunk: 18 hetedikes diák és 2 kísérő. Azért választottuk ezt az időpontot a találkozásra, hogy jobban összekovácsoljon bennünket ez az alkalom, - határon inneni és túli diákokat-, és segítse velünk megértetni közös múltunk, kultúránk, értékeink fontosságát. Nem az ismeretlen felé tartottunk, hiszen nagyon sok beszélgetésen és négy előkészítő foglalkozáson vettünk részt.

Érkezésünk után köszöntöttük testvériskolánk 7. osztályos diákjait és tanárait,
majd együtt mentünk Szepsi Csombor Márton és Szepsi Laczkó Máté emlékművéhez, ahol elhelyeztük tiszteletadásunk jeleként koszorúinkat.  Ezek a pillanatok mindannyiunk számára nagyon emlékezetesek maradtak, hiszen az M1 Televízió élő adásban közvetítette az eseményt, és mi is szólhattunk egy kis riport erejéig. Ezután a bormúzeum és a kovács múzeum gyűjteményével ismerkedtünk meg. A Szentléleknek Szentelt Római Katolikus templomban fogadtuk Esperes úr áldását, meghallgattuk beszédét, melyben azt is megemlítette, hogy az egyik freskót Karcag város adományából festették.

Visszaérve az iskolába előadtuk gondosan összeállított kis műsorunkat, ami mindenki számára nagyon megható volt. Ajándékaink átadása után közösen fákat és virágokat ültettünk, majd elkezdődtek a barátságos mérkőzések, amelyeken kellemesen el is fáradtunk. Este találkoztunk új barátainkkal, akikkel feladatlapot töltöttünk ki az aznapi eseményekről, majd együtt énekeltünk és sétáltunk.

Másnap a túrázásé volt a főszerep. A hegymászás alkalmával eljutottunk Torna várához, ahol láthattuk az egyedi tornai vértövet, és félhettünk viperától is. A Szlovák- karszt vadregényes Szádelői-szorosában megfigyelhettük az ott élő állatokat és növényeket, a hegység legszebb alakzati képződményeit. Nagyon tetszett mindenkinek az áji patak és a vízesés.

Az utolsó napon megtekintettük a jászói barlangot, majd elsétáltunk a premontrei kolostorhoz, és az egykori apátsági halastavakhoz. A merészebbek még túráztak a Várhegyre, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt Jászóra. Később Kassa felé vettük utunkat, ahol a Szent Erzsébet-dómban megkoszorúztuk II. Rákóczi Ferenc földi hamvait. Innen a Rodostói- házhoz látogattunk el. Furulyadallam kíséretével Rákóczi-nótákat énekeltünk, majd egy felolvasással emlékeztünk meg a bujdosókról. Városnézés után fájó szívvel indultunk hazafelé. Szinte mindenki szeretett volna még maradni.

Utunk során feledhetetlen élményekkel, nagyon sok tudással, még több barátsággal gazdagodtunk! Sokunknak nem lett volna lehetősége arra, hogy ide eljusson, ezért is tartozunk köszönettel mindazoknak, akik segédkeztek ennek a kirándulásnak a létrejöttében!

A Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Kiskulcsosi Általános Iskolai Tagintézménye
7. osztályos tanulói és Dr. Király Józsefné osztályfőnök

A Kis sünik Salgótarjánban

5 évvel ezelőtt neveztünk be először a „Kis Fürkész” országos természetismereti- és természetvédelmi versenybe. Akkor sikerült és Felsőtárkányba utaztunk a döntőre. Azóta minden évben próbálkozunk, de a végső megmérettetésre nem sikerült eljutnunk.

Ebben a tanévben is nagy lelkesedéssel és odaadással dolgoztunk a feladatokon, amik (mint mindig) nagyon sokrétűek voltak. Minden fordulóban volt madárismeret, terepi feladat, környezetvédelem, hagyományápolás, irodalom. Nagyon nagy segítségünkre volt az internet, rengeteg ismeretanyagot sikerült  innen begyűjteni. A 3 forduló pontszámai alapján már tudtuk, hogy tovább jutottunk, de nagy izgalommal vártuk a döntőre való meghívást. Május 29-30-án 5 csapat töltött el 2 vidám és igen kellemes napot Salgótarjánban és környékén.

Az ország minden területéről érkeztek gyerekek (Mohács, Veszprém, Kecskemét, Bánd), így nem csak  a tudásunk bővítésére, kirándulásra, de ismerkedésre is volt lehetőségünk.

Egy gyönyörű Gyermektáborban volt a szállásunk, de az első feladatlapot Eresztvényben egy „madárbarát kert”-ben töltöttük ki. Innen egy szép hegyi túrát tettünk, majd vacsoráig egy hatalmas játszótéren játszottunk. Este még egy program várt bennünket. Frics Gyula bácsi mesélt és vetített képeket a Karancs hegység és a környék nevezetességeiről és mutatott néhány ott talált régészeti  tárgyat. Érdekes volt a régi lőszereket, használati tárgyakat látni és a saját kezünkkel megfogni. Másnap Ismét Eresztvényben várt bennünket a reggeli és innen indultunk a Boszorkánykő és a Salgó vár megmászására. Nem csak „sima” túra volt, mert amit Zoli bácsi elmondott az út során, azt egy feladatlapban vissza is kérdezte ebéd előtt. Így alakult ki a végső pontszám a verseny végére.

A jól megérdemelt ebéd után volt az eredmény hirdetés. A mi csapatunk a 3. helyen végzett.

Vidáman és élményekkel gazdagon indultunk haza. Elhatároztuk, hogy jövőre ismét megpróbáljuk!

KIS SÜNIK: Kis Lili, Hunyadi Emese, Tukarcs Ferenc 3.b, Koczka György 4.a

Kisvárdai Regionális csellóverseny

Az április végi szolnoki Jász-Nagykun-Szolnok megyei kamaraverseny után újabb megmérettetés várt a KÁIAMI Erkel Tagintézményének csellista növendékeire. Május 13-án 8 tehetséges tanulóval indultunk Kisvárdára, hogy idén is részt vegyünk a Regionális csellóversenyen.

Természetesen a felkészülés már hónapok óta tartott, hiszen a gyerekeknek 2 zeneművet kellett megtanulniuk kotta nélkül, ezeket mutatták be a neves zsűri és a közönség előtt. Ebben az évben még több városból érkeztek csellisták, többek között Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza és Ungvár legjobbjaival versengtünk. Ez nemcsak több versenyzőt jelentett, erősebbé is vált a mezőny, a zsűri külön kiemelte az idei verseny magas színvonalát. A karcagi gyerekek fellépése várakozáson felül jól sikerült, mert mind a nyolc növendék a legjobb formáját hozta. A jól előadott műsorszámoknak köszönhetően az eredmények sem maradtak el.

• Csík Anna előképző – oklevél
  • Tótkomlósi Csenge Kitti előképző - dicséret
  • K. Nagy Veronika 1. o. - dicséret
  • Tótkomlósi Edina Eszter 3. o. – nívódíj
  • Czinege Lajos 4. o. – dicséret
  • Kovács Balázs 4. o. –kiemelt nívódíj
  • Tóth Tina 6. o. – nívódíj
  • Kovács Luca 7. o. –dicséret

A zsűri díjazta azokat a csellótanárokat, akik a legszínvonalasabban készítették fel a gyerekeket. Örömmel tölt el, hogy a 4 felkészítő tanári díjból az egyiket hazahozhattam, igen nagy elismerésnek tekintem. Köszönöm Zbiskó Zoltánné korrepetitori munkáját, amit a zsűri szintén elismert és zongorakísérői díjjal jutalmazott. Bízom benne, hogy a siker inspirálja növendékeimet a további gyakorlásra és a jövőben is csodálatos élményekkel ajándékoznak meg bennünket koncerteken, versenyeken és a mindennapokban.

Urbánné Tóth Klára

"Erdélyen innen- Alföldön túl" Györffy István nyomában a györffys diákok - Határtalanul! kirándulás

A Karcagi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Györffy István Általános Iskolai Tagintézményének 7. a és 7.b osztályos tanulói három napos erdélyi tanulmányi kiránduláson ismerhették meg a külhoni magyarok életét, kultúráját, a várasfenesi Vasárnapi Iskola tanulóit és a Fekete-Körös völgyének természeti kincseit. Várasfenesen Vasárnapi Iskolás foglalkozásoknak ad otthont a Györffy István Táj- és Népismereti Otthon. Karcagról 2005 óta járnak tanárok a szórványban élő magyarok gyermekeihez. A Fekete-Körös völgyében lévő kis településeken alig van magyar iskola, így a karcagi pedagógusok órákat és érdekes programokat szerveznek a helybeli gyerekeknek. Tagintézményünk 40 hetedikes tanulója és 4 pedagógusa indulhatott 2015. május 13-án reggel 7 órakor Romániába a Határtalanul! program keretében. A lelkes csapat az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő 876.640 Forintos támogatásával valósíthatta meg a tanulmányi kirándulását.

Györffy István néprajzkutató nyomába eredve, úti célunk Várasfenes volt. Györffy István 1911-ben járt először a Fekete-Körös völgyében és fotóiból Várasfenesen nyílt kiállítás. Célunk volt még, hogy megismerjük Erdély magyarlakta területeinek lakóit, hagyományait. A tanulók megpróbálták azt is megérteni, hogy az ország és a nemzet határai miért nem esnek egybe. Mindeközben személyes kapcsolatokat építhettek ki Erdélyben élő magyar fiatalokkal.

Képek

A tagintézmény hetedikesei közül sokan még soha nem jártak külföldön. A három csodálatos nap keretében az első napon, Nagyváradon megtekinthettük a Püspöki Székesegyházban Szent László hermáját, majd a belvárosi séta alkalmával a Petőfi parkban egy Petőfi Sándor és egy József Attila által írt verset szavaltak el a gyerekek. Megtekintettük még a Holdas templomot a nagyváradi Szigligeti Ede Színházat és Györffy István itt végzett kutatásait elevenítettük fel a Körös-parton. Bánffyhunyadon, Kalotaszeg központjában a méretre legnagyobb református erődtemplomot tekintettük meg. Kalotaszentkirály felé haladva, a Magyarvalkó feletti dombon a Ferenc-rendi barátok által 1261-ben alapított templomot is meglátogattuk. Kalotaszentkirályon koszorúztunk az Ady emlékműnél, majd szálláshelyet kaptunk három panzióban. Nemcsak a panziók voltak csodálatosak, de a vendégszeretet is.
Kirándulásunk második napján a zuhogó eső ellenére Kolozsvár nevezetességeit látogattuk meg. Györffy István a Kolozsvárról Torda felé vezető táj szépségéről a Turistaság és Alpinizmus 1918-19. IX. évfolyam, 61. oldalán írt. Györffy Istvánhoz hasonlóan a táj szépségéről mi is fotókat, feljegyzéseket készítettünk. A Tordai-hasadék geológiai felépítését és keletkezését utazás közben meséltük el. A délután folyamán látogatást tettünk a Tordai sóbányában. Szállásunkra visszaérve kalotaszegi táncházon vehettünk részt és Székelyföld jellegzetes süteményének a kürtöskalácsnak receptje is bekerülhetett az útinaplóinkba.

A harmadik napon végre találkozhattunk a várasfenesi gyerekekkel, akik már nagyon vártak bennünket. Ajándékaink átadását követően Karcagot és iskolánkat mutatták be tanulóink. A Györffy István Népismereti Otthon kiállítását tekintettük meg majd ismerkedés, beszélgetés kezdődött. A Várasfenesen eltöltött fél nap feledhetetlen élményt nyújtott felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. Györffy István tiszteletére pedig álljon itt a Várasfenesről írt gondolatsora:
„Van Bihar vármegyének egyik félreeső zugában Belényestől nyugatra oláhság közé beékelve egy érdekes magyarlakta vidék, mely úgy nyelvben, mint néprajzi sajátságokban nagyon sok ősi elemet őriz éppen ezen elzártsága miatt.”

Szabó Andrea Éva
osztályfőnök, szervező

Budapesten jártunk

A KÁIAMI Kováts Mihály Általános Iskolai Tagintézményének 35 tanulója Budapestre kirándult május 9-én. A szép időt kihasználva sétáltunk a Hősök terén, a Városligetben.

Megtudták a gyerekek, hogy az Andrássy út a Hősök terével és a Milleniumi földalatti vasúttal 2002 óta a világörökség része. Beszélgettünk arról, hogy a Városliget mocsaras terület volt, hogy a Vajdahunyad vára eredetileg fából készült.

A napunk megkoronázása az Operettszínházbeli látogatásunk volt. A Menyasszonytánc című darabot néztük meg, mely a világ első klezmer operettje, ami Indig Ottó Torockói menyasszony című színműve nyomán készült. Hallhattunk benne zsidó, magyar, román zenét, sőt, egy pillanatra még odaképzelhettük magunkat a 20. sz. első felének Amerikájába is.

Vassné Szűcs Edit

szervező

Redemptio

2015. május 6-án az Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolai Tagintézmény is bekapcsolódott a Redemptio napi megemlékezés programjaiba. Tagintézményünk tanárai a redemptio korának zenetörténetével, hangszeres zenéjével és dalaival ismertették meg a gyerekeket.

A programsorozat a Kováts Mihály Általános Iskolai Tagintézmény tornatermében kezdődött, ahol a gyerekek több kisebb csoportot alkotva vettek részt a koncerteken. A Kiskulcsosi Általános Iskolai Tagintézmény tornatermében az iskola összes diákja és tanára együtt ismerkedett meg a kor zenéjével és zenetörténetével. Ebéd után az Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskolai Tagintézménybe érkeztek gyerekcsoportok a Györffy István Általános Iskolai Tagintézményből.

A zenetörténeti bemutatáson és koncerten kívül rejtvényekkel és kirakókkal színesítettük programunkat, melyek mind a kor zenei stílusával és a hangszerekkel voltak kapcsolatosak. A visszajelzések alapján a gyerekek nagyon jól érezték magukat. A koncertet színesnek és változatosnak találták. Lelkesen fejtették a rejtvényeket, illesztették össze a kirakók darabjait.

Dr. Debreczeniné Géczi Anikó

Rádióamatőr forgalmi versenyen vettünk részt

A 2014.  évi  RF-WD verseny Ifjúsági kategória  I. helyezettje lett a HA7KLJ hívójellel dolgozó két operátora Laki Zsolt és Varga Gábor!

Sajnos a versenyen kevés állomás vett részt. Arra jó volt, hogy a versenyszellem kicsit megérintse az ifjakat. Két adóvevővel üzemeltünk, így könnyen ment  a gyors QSY 3,5MHzről  7MHz-re, vagy vissza. Csalódottan láttuk, hogy az idei versenyen már nem volt „Ifjúsági Kategória”.

Az okleveleket a napokban kapták meg a részt vevők. Amatőr üdvözlettel 73 és DX!   Laci / HA7MO / HA7KLJ